Stereotypy, které brání výběru správné střední školy

24. srpna 2024
Kateřina Málková, zakladatelka Smartee.cz
Doba čtení 4 - 6 min.
Výběr střední školy je důležitým momentem v životě teenagera, ale ne proto, že si vybírá povolání na celý život. Tento krok symbolizuje přechod k dospělosti, kdy začínáme přebírat zodpovědnost za svá rozhodnutí a svou budoucnost. Výzkumy ukazují, že smysluplný výběr oboru a povolání na konci základní školy může ovlivnit pracovní start člověka více než samotná úroveň dosaženého vzdělání.
Například nedávná studie z Velké Británie odhalila, že žáci, kteří ve věku 14–15 let využili kariérového poradenství, měli o deset let později průměrně o 8 % a více vyšší platy než ti, kteří tuto podporu nevyužili. To ukazuje, jak důležitý je tento proces. Přesto se stále potýkáme s určitými mýty, které mohou tento výběr komplikovat. Podívejme se na některé z nich:
1. Prestižní škola zajistí úspěšnou budoucnost

Prestižní škola může poskytnout výborné vzdělání, uznávané jméno a mnoho možností, ale sama o sobě nezajišťuje úspěch. Klíčové je, zda škola odpovídá zájmům, dovednostem a charakteru dítěte. Pokud se dítě rozhodne pro školu pouze kvůli jejímu renomé, může se dostat pod značný psychický tlak, který ovlivní jeho spokojenost a motivaci.

Přílišné zaměření na splnění vysokých očekávání rodičů a učitelů může mít dlouhodobé negativní následky na duševní pohodu. Lidé, kteří zažívají tento tlak, jsou v dospělosti častěji vystaveni syndromu vyhoření. Shawn Achor ve své knize Výhoda spokojenosti zdůrazňuje, že šťastnější studenti mají větší šanci dosahovat úspěchů a zároveň udržovat rovnováhu v životě. Kniha je plná důkladně podložených výzkumů a určitě stojí za přečtení. Prestižní škola tedy není automatickým klíčem k úspěchu.
2. Dítě samo neví, co chce

Často slyšíme, že čtrnáctiletý teenager nemůže vědět, co chce v životě dělat. Tento argument je chybný, protože každé dítě od malička usiluje o to vědět, co chce dělat, a stále si snaží prosadit svá přání a představy. Výběr střední školy je příležitostí, jak dítěti pomoci pochopit jeho vlastní zájmy a talenty. Posílí to jeho sebevědomí a umožní mu lépe čelit výzvám dospívání a dospělosti. Ani to, že na vaše dotazy může odpovídat "nevím", neznamená, že musíte převzít iniciativu a rozhodnout se místo svého puberťáka. Tato odpověď může mít různé důvody, o kterých je dobré vědět.

Teenager nemusí vybírat povolání na celý život, ale měl by být vedený k tomu, aby se učil rozumět svým potřebám a nebál se činit důležitá rozhodnutí. Posílí to důvěru v sebe a v to, že v každé situaci v budoucnu si dokáže poradit a vybrat pro sebe to nejlepší.
8 mýtů o volbě budoucího povolání
  • Objevíš své talenty a získáš větší důvěru ve své schopnosti
  • Naučíš se vybírat povolání ve světě plném změn a nejistot
  • Najdeš obory a školy, které ti budou dávat smysl a bavit
  • Budeš mít jasno v tom, co je pro tebe důležité při výběru povolání
Interaktivní pracovní sešit ve formátu pdf (76 str.)
3. Známky jsou ukazatelem správné volby

Školní známky jsou často vnímány jako hlavní indikátor správného výběru oboru, také bývají kritériem, podle kterého se vybírají určité typy škol, ale realita je složitější. Známky samy o sobě neukazují vše – důležité je také nadšení pro studium, motivace, psychická pohoda a rozvoj měkkých dovedností.

Nerozhodní žáci s dobrými známkami často směřují na gymnázia bez hlubšího zvážení toho, co je skutečně zajímá. To může být problémem, pokud odkládají tuto etapu prvního profesního sebeurčení. Doporučuji, aby i ti, kteří míří na gymnázium, prošli hlubším profesními sebezkoumáním, aby lépe porozuměli svým zájmům a mohli efektivněji využít a rozvíjet svůj potenciál.
4. Perspektivní směry jsou jedinou cestou

Není výjimkou, že se svým dětem snažíme doporučit oblasti, které považujeme za perspektivní – informační technologie, právo, medicína. Tyto profese jsou bezpochyby atraktivní a také mají budoucnost, ale pokud člověk studuje něco, co ho nebaví, bude těžko hledat uplatnění ve vystudovaném oboru. Takových příkladů čtyřicátníků ze své praxe mám spoustu. Měli bychom spíše více naslouchat zájmům a názorům teenagera a podporovat jej v rozvoji vlastních talentů nezávisle na tom, jaký obor si zvolí.

Móda na profese se rychle mění a mnohdy se stává, že perspektivní povolání, která byla aktuální během školních let, ztratí na důležitosti, když člověk dosáhne pracovního věku. Mějte to na paměti a zvažujte dlouhodobý vývoj místo krátkodobých trendů.
5. Když máme různé názory, dítě si může vybrat, ale poslední slovo mají rodiče

Tento přístup může vést k tomu, že teenager přijme rozhodnutí, které neodpovídá jeho skutečným zájmům a schopnostem a v budoucnu se bude stále přizpůsobovat cizím potřebám místo svých vlastních. Samostatné rozhodnutí teenagera je klíčové pro jeho budoucí úspěšnost a spokojenost. Měli bychom dětem pomáhat s analýzou možností, s uváděním informací na pravou míru, ale konečné rozhodnutí by mělo vycházet z jejich vnitřní motivace. Přenechání volby teenagerovi podporuje jeho sebedůvěru a zvyšuje pravděpodobnost, že se bude aktivně podílet na svém dalším rozvoji. A v případě, že mu něco nevyjde, anebo nesplní jeho očekávání, dokáže přehodnotit situaci a na základě získaných zkušeností zvolit lepší směr.
Závěr

Výběr střední školy je jedním z mnoha kroků na cestě k dospělosti a seberealizaci. Každý člověk je jedinečný, a proto neexistuje univerzální návod jak dospět k úspěchu a správné volbě. Klíčem k úspěchu není volba školy podle prestiže nebo perspektivy oboru, ale spíše schopnost naslouchat teenagerovi, podporovat jeho zvídavost a vést ho k tomu, aby se nebál zodpovědnosti za své rozhodnutí. Místo toho, abychom dětem podsouvali své vlastní představy, zkusme jim pomoci objevovat vlastní cestu. Dlouhodobý úspěch a spokojenost se vždy opírá o vnitřní motivaci, pocit vlastní hodnoty a schopnosti dosahovat svých cílů, a nikdy nevychází ze snahy naplnit cizí očekávání.
Chcete vybrat takovou školu, která bude bavit a zároveň nastartuje vaši úspěšnou profesní budoucnost?
Tyto publikace a kurz Vám s tím zaručeně pomohou
E-book (pdf, 43 str.) Vám pomůže podívat se na výběr střední školy očima dítěte a uvidět, v čem se přístup dětí liší od přístupu dospělých. Dokážete více porozumět svému dítěti a díky připraveným otázkám začít se s ním/ní bavit o výběru střední. Najdete v něm informace o novinkách v přijímacím řízení pro rok 2024, odkaz na katalog středních škol a radu, jak se v něm orientovat, důležité termíny přijímačkového roku a doporučení k návštěvám veletrhů.
Interaktivní pracovní sešit-trénink pro žáky 8. a 9. tříd základních škol (76 str., pdf). Krok za krokem provede teenagera procesem sebepoznání, pomůže pojmenovat talenty a silné stránky nejen v rámci školních předmětů, naučí vybírat povolání ve světě, který se neustále mění.
Pomohl už více než 3000 žákům. Sešit využívají ve výuce téměř 500 základních škol.

Online kurz pro žáky 8. - 9. tříd základních škol a víceletých gymnázií. K výběru střední školy se můžete připravovat postupně a s předstihem. Díky kurzu se Váš teenager naučí rozumět sobě, dokáže se zorientovat ve velké nabídce oborů a škol, stanovit si kritéria výběru a nahlédne do své dospělé budoucnosti nejen z profesního úhlu pohledu. Kurz podpoří jeho nebo její sebevědomí a sebedůvěru, naučí stanovovat si profesní cíle a podpoří vnitřní motivaci.