Poslední dva scénáře jsou vlastně problematické, protože jsou to scénáře, které se dají popsat jako „vyhnutí se odpovědnosti". A vyhýbání se odpovědnosti, vyhýbání se procesu sebeurčení znamená oddalování dospívání a dospělosti. A my přece chceme, aby z našich dětí vyrostli nezávislí, úspěšní a prosperující dospělí.
 Proto je důležité vnímat volbu střední školy (i když se například vybírá „pouze" všeobecné gymnázium) v tomto kontextu. Díky pochopení vývojového významu této volby, ani ne tolik školy, jako samotného procesu volby, se také učíme:  
 -  lépe rozumět svým dětem,
 
-  poskytnout jim takovou podporu, jakou skutečně potřebují,
 
-  nepotlačovat jejich iniciativu a nečinit důležitá rozhodnutí místo nich, i když si můžeme myslet, že "stavební projektant je velmi stresující povolání" nebo že „umělec bude vždycky chudý",
 
-  nechat své děti odletět z rodičovského hnízda a postavit se na vlastní nohy a projít společně s nimi procesem zdravé separace.
 
Pokračování seriálů najdete tady >>