Moje budoucnost,
Moje volba
pro žáky 8. a 9. tříd základních škol a studenty gymnázií
(4 x 45 min., celkem 180 min. )
(s výjimkou speciálních a praktických škol)
Metodické materiály jsou dodávány v digitální podobě!
Metodika projektového dne
Metodika projektového dne "Moje budoucnost, moje volba" nabízí hotový scénář projektového dne k volbě povolání, který propojuje koučink, růstové myšlení a zážitkové učení. Díky zajímavému programu žáci nejen pochopí principy rozhodování v proměnlivém světě, ale získají praktické dovednosti, které využijí po celý život.

V metodice najdete:
🔹 Hotový scénář, který vám ušetří čas – 4 na sebe navazující moduly, 10 aktivit, jasná metodologie.
🔹 Žáci se aktivně zapojí – místo pasivního poslouchání diskutují, tvoří mini projekty a řeší úkoly spojené s kariérovým rozhodováním.
🔹 Získají návyky důležité pro budoucnost – naučí se pracovat s možnostmi, přemýšlet v širších souvislostech a vnímat volbu povolání realisticky.
🔹 Snadno navážete dalšími aktivitami – program otevírá klíčová témata, která můžete dál rozvíjet testováním, besedami, exkurzemi nebo veletrhy škol.

Metodika je výsledkem hluboké práce v průběhu 4 let realizace projektových dnů na základních školách a více jak 9 let v kariérovém poradenství mládeže.
15 až do 30 žáků, včetně 5 romských v Brně, Děčíně a Obrnicích
odučených hodin v reálném prostředí základních škol někdy i ve dvou směnách, dopoledne a odpoledne
po celé České republice, velkých i malých, ve městech a na venkově
žáků 8. a 9. tříd základních škol se již zúčastnilo tohoto programu od roku 2021
> 2500 žáků
> 100 tříd
> 400 hod.
> 50 ZŠ
1. Práce vs. koníček
Co lidé očekávají od práce? A proč chodí do práce, která je nebaví? Jaký vliv mají očekávání od střední školy na to, jakou školu si nakonec vybíráme? A proč umíme vybírat koníčky, ale neumíme si vybírat povolání? Tyto otázky si položíme v první hodině.
2. Úspěšný člověk
Druhá hodina otevře diskuzi o tom, jaký člověk je úspěšný? Co je úspěch - peníze nebo spokojenost? Je vůbec potřeba si vybrat? A proč si štěstí za peníze nekoupíš? Jak naše představy o úspěšnosti zkreslují sociální stereotypy?
3. Mohu a chci
Proč se říká, že rozhodnutí jsou důležitější než naše schopnosti? Jak poznat, že se hodíme na povolání, které si vybíráme? A proč se toto povolání hodí pro nás? A jak se vyznat v povoláních budoucnosti? Je opravdu důležité v práci dělat to, co baví? A jak najít takovou práci? Třetí hodina nabídne výběr nanečisto.
4. Zodpovědná volba
Co napáchá strach udělat chybu? Co odlišuje opravdu úspěšné a spokojené lidi? A co znamená skutečná zodpovědnost? Na příkladu příběhu s nečekaným koncem navrhneme algoritmus správné volby, kterým se budeme řídit nejen při výběru povolání.

Součástí metodiky je

  • "Odnesl jsem si spoustu věcí – líp se učit a jít do práce, co mě baví. Byli bychom rádi, kdybyste znovu přišla a dali bychom si to celé znovu. Když jste poprvé přišla, myslel jsem si, že práce s Vámi nás nebude bavit, ale celá třída se zabavila. Máme Vás moc rádi. Máme Vás moc rádi a držíme Vám palce ve Vaší práci."
    Honzík T., 8. třída základní školy, Česká Lípa
    o projektovém dni "Moje budoucnost, moje volba"
    (foto je ilustrační)
  • “Vedla jsem teď pro naše deváťáky projektový den od Vás - Moje budoucnost, moje volba. Velice se to vydařilo, a to jen díky tomu, že metodika je úžasně propracovaná a navádějící. Máte ji moc pěkně zpracovanou. Obdivuji Vaši píli a trpělivost a děkuji za vždy moc milou spolupráci.”
    zástupce ředitelky, kariérová poradkyně, ZŠ Těšany u Brna
    o projektovém dni "Moje budoucnost, moje volba"
    (foto je ilustrační, jméno je pozměněno)
Co získáte pro školu
  • Zajímavý program bez poučování jako osnova kariérového vzdělávání
    • Projektový den je rozdělen do 4 modulů (každý na jednu vyučovací hodinu), které na sebe navazují.
    • Žáci si nejen osvojí principy volby povolání, ale i vyzkouší rozhodování v praxi a získají větší jistotu.
    • Program je vytvořen tak, aby žáky bavil, motivoval a vedl k aktivnějšímu přístupu k volbě školy a budoucnosti.
  • Digitální podoba příručky
    • Formát PDF (154 stran A4) – snadné použití na jakémkoli zařízení.
    • Množství odkazů na externí zdroje a literaturu pro další rozšíření tématu.
    • Kromě projektového dne obsahuje i praktické tipy pro organizaci kariérového vzdělávání a popisy dalších aktivit.
  • Hotový scénář a prezentace
    Součástí metodiky jsou
    • Hotový scénář a minutovník pro pedagogy – žádná složitá příprava, stačí jen otevřít a začít.
    • Pracovní listy pro žáky
    • Prezentace ve 3 formátech (PDF, PowerPoint, LibreOffice) pro dvě varianty průběhu projektového dne + 2 animovaná videa s licencí Creative Commons.
  • Video průvodce pro snazší přípravu (4 hod.)
    • Podrobný výklad logiky programu a všech aktivit.
    • Praktické zkušenosti z výuky, které se nevešly do metodiky.
    • Tipy na navazující aktivity a techniky, které můžete využít.
  • Metodický výklad a navazující aktivity
    • Kromě projektového dne získáte další osvědčené aktivity k volbě povolání, díky kterým žáci pochopí, co od nich svět práce očekává, a jak se vyhnout slepým uličkám při výběru školy a povolání.
    • Žádná zbytečná teorie, ale prakticky využitelné informace.
  • Časově neomezená licence pro školu
    • Metodiku pořídíte jednou a můžete ji neomezeně využívat ve své škole.
    • Platí pro jednu školu, bez nutnosti dokupovat další licence, aktualizace a další materiály.
Kariérovému poradenství pro teenagery se věnuji od roku 2016. Pracovala jsem s více než 3000 žáky základních a středních škol a od roku 2017 předávám své zkušenosti i pedagogům a kariérovým poradcům formou seminářů a webinářů. Dříve jsem lektorovala vzdělávací akce pro instituce, jako jsou NPI (dříve NIDV), CCV Pardubice, Středisko služeb školám (dnes VIM Brno) nebo Jihočeská hospodářská komora, a od roku 2019 vzdělávání realizuji převážně v rámci vlastního projektu.

Nejvíc mne baví pracovat s dětmi naživo ve třídách nebo ve skupinkách mimo školu a pozorovat, jak ke konci projektového dne nebo mimoškolního kurzu k nim přichází uvědomění "Aha, proto máme ve škole všechny ty předměty", anebo "Aha, už chápu, k čemu je mi ta škola", a když mi pak rodiče píšou, že je vůbec nemusí přesvědčovat, že se mají připravovat k přijímačkám.
Kateřina Málková
autorka projektu Smartee
kariérové poradenství a vzdělávání mládeže
od roku 2016

Metodické školení k realizaci projektového dne "Moje budoucnost, moje volba"
součástí nabídky:
  • kompletní metodika v elektronické podobě ve formátu pdf (154 str.)
  • prezentace ve formátu PowerPoint, LibreOffice a PDF
  • video k 1. hodině
  • video průvodce k realizaci PD pro pedagogy (4 vyuč. hod.)
  • časově neomezená licence k provedení projektového dne v jedné škole
  • počet pedagogů, kteří mohou pracovat s metodikou v jedné škole, není omezen
3900
OBJEDNAT PRO ŠKOLU

Časté otázky