V průběhu celého studijního života mezi 6. až 25. někdy 30. rokem, nás učí ODPOVÍDAT – vzdělávacímu systému, systému hodnocení, standardům psaní semestrálních, bakalářských a dalších prací. Přibližně 20 let se nacházíme v prostředí kritiky a hodnocení. 20 let se učíme mnoha věcem, v dospělosti 80 % z nich si ani nevybavíme, ale punc hodnocení a vytrénované reakce na něj zůstávají.
Dnes všeobecné vzdělání je pod různými tlaky: "jiných" dětí, rodičovskými, politickými, sociálními, technologickými. Ale většinou učí postaru jako před 50 lety, kdy neexistovaly Internet věcí, smartphony, technologie, kdy život plynul velmi předvidatelně. Každý víceméně chápal, co na něj čeká za 5, 10 nebo 15 let. Dokončit středoškolské vzdělání, kdo měl štěstí a byl ze správné rodiny se pyšnil vysokoškolským titulem, a pak všechno se odehrávalo podle plánu – práce, rodina, byt, možná auto, dovolená na Orlíku. Pro tento způsob života návyky a znalosti, které jsme získávali ve školách, by teoreticky stačily.
Dnes je všechno jinak. Ve skutečnosti nikdo neví, jaké to bude za 5 let. Pamatujete si, ještě před 5 roky dopad světové krize v Česku byl poměrně citelný. Krize ve stavebnictví, vyšší nezaměstnanost, horší uplatnitelnost pro čerstvé absolventy. A dnes? Velký výběr možností, praxí, brigád, firmy nabírají absolventy beze zkušeností, přetahují se o kvalitní lidi. Na trhu práce se objevují technologie – jako pracovní nástroje, ale také jako konkurenti člověka. Stále ovšem platí jedno pravidlo úspěšnosti, kterému se neučí ve škole.