Každý z nás už zažil rozhovor se žákem, který na většinu otázek odpoví:
„Nevím…“ nebo
„Naši by mi to nedovolili.“ Nejde o nechuť ani o lenost – často je za tím přetížení, tlak okolí, strach udělat chybu nebo multipotencionalita.
Na webináři si ukážeme, jak s těmito situacemi pracovat s větším klidem a porozuměním – jak pomoci žákovi přemýšlet, zkoumat a dělat malé kroky místo snahy najít hned „správnou odpověď“.
Nerozhodnost totiž nemusí být problém, ale přirozená fáze vývoje identity a hodnot.
Účastníci se seznámí s praktickými nástroji vycházejícími z koučovacího a konstruktivistického přístupu, konceptu
Planned Happenstance Johna Krumboltze, spirálové dynamiky a přístupu Barbary Sher
„Odmítám si vybírat“. Naučí se rozpoznávat hlubší motivy žáků, porozumět různým typům nerozhodnosti a podpořit žáky v tom, aby dokázali hledat smysl a vlastní cestu bez zbytečného tlaku na „správné rozhodnutí“.
Během webináře si ukážeme,
- jak mluvit s žákem, který neví, co chce, a zároveň může odmítat rady i varianty,
- jak klást otázky, které probouzejí zájem a odpovědnost,
- jak překládat vliv rodičů do jazyka potřeb,
- a jak využít drobné „zkusím to“ experimenty, díky nimž se žák o sobě učí z praxe.
Účastníci webináře:
- lépe porozumí tomu, co skutečně stojí za nerozhodností často velmi schopných a studijně nadaných žáků,
- získají konkrétní strukturu rozhovoru a metody práce pro situace, kdy žák reaguje „nevím“ nebo „to nejde“,
- osvojí si schopnost naslouchat hodnotovým vrstvám žáka a přizpůsobit jim komunikaci,
- a posílí svou jistotu v situacích, kdy není možné nabídnout „hotové řešení“, ale je třeba zůstat v prostoru zkoumání.