Kateřina Málková

Silné stránky. Vnitřní kompas k výběru povolání

04.09.2024
Potřebujete s něčím poradit? Napište mi
Close
Potřebujete s něčím poradit? Napište mi
Ujišťuji Vás, že odeslání dotazů ke kurzu neznamená udělení souhlasu se zasíláním reklamních sdělení!
Dospívání je obdobím objevování svých možností a sebepoznávání. Výběr střední školy je jedním z prvních důležitých rozhodnutí, které teenager dělá na své cestě k dospělosti. Ve věku 13–15 let však může být obtížné pojmenovat své silné stránky, což celý proces komplikuje. Proč tomu tak je?
Na cestě k objevení silných stránek stojí mnoho překážek

1/ Puberta
V období dospívání se děti mění nejen fyzicky, ale také intenzivně prožívají nové emoce a přemýšlí o světě i o sobě jinak než dřív. Teprve hledají svůj vlastní obraz a to, kým doopravdy jsou a co je skutečně baví. Mohou mít potíže oddělit, co je zajímá doopravdy a co dělají proto, že to od nich očekávají ostatní - rodiče, učitelé nebo vrstevníci.

2 / Častá změna zájmů
Navíc se v tomto věku zájmy často mění. To, že v sedmičce chtěli být agronomy, ale v osmičce si na to ani nevzpomněli, je naprosto normální. Dnes je baví kreslení, zítra programování. Patří to k hledání a zkoumání možností, ale ztěžuje to pochopení vlastních silných stránek, protože děti mohou mít dojem, že se vlastně ničemu nevěnují do hloubky.

3/ Sebekritičnost a porovnávání se
Teenageři se také často srovnávají s ostatními a nevidí svou jedinečnost. Mohou podceňovat své talenty a myslet si, že ostatní jsou lepší. Možná si vzpomeneme, jak kriticky jsme se dívali na spolužačku nebo jak citlivě jsme vnímali poznámky či pohledy vrstevníků.

Sebekritičnost a nejistota, které jsou pro tento věk typické, ztěžují objektivní hodnocení vlastních schopností. Bohužel dospělí, učitelé i rodiče, se také častěji zaměřují na nedostatky, na které teenagery upozorňují více než na to, co jim jde dobře a s čím nejsou žádné potíže.

4/ Nedostatek životních zkušeností
Dalším důvodem je nedostatek životních zkušeností. Na konci základní školy se ještě nesetkali s mnoha různými situacemi, a proto je pro ně těžké pochopit, jaké dovednosti se budou v budoucnu hodit. Děti mohou přehlížet své silné stránky jednoduše proto, že pro ně ještě nenašly uplatnění. Školní hodnocení také nepřispívá k tomu, aby si žáci o sobě utvářeli objektivní představy. Zaměřuje se převážně na zvládnutí učiva a chování, a pokud jsou silné stránky teenagera v oblastech, které nejsou ve škole tradičně oceňovány, může mít pocit, že v ničem nevyniká.

5/ Silné stránky jsou pro nás přirozené
A nakonec, silné stránky jsou pro nás přirozené. Používáme je automaticky v činnostech, které nás baví, ale také v těch, které musíme zvládat. Často si myslíme, že to, co umíme, je zcela normální, a tak svým silným stránkám ve společnosti, která navíc není zvyklá chválit, nepřikládáme takový význam.

Za silné stránky nepovažujeme jen talenty nebo vypilované dovednosti. Jsou to činnosti, které nás nabíjejí energií a přinášejí nám radost.

Co jsou to silné stránky? A proč se vyplatí je znát a využívat

Za silné stránky často považujeme spoustu věcí: výrazné talenty, silné školní předměty nebo třeba komunikační schopnosti. A tak bude určitě užitečné si hned na začátku sjednotit pojmy. Když mluvíme o výběru povolání, kariérním rozhodování, ale i o větší spokojenosti v životě, za silné stránky nepovažujeme jen talenty nebo vypilované dovednosti. Jsou to činnosti, které nás nabíjejí energií a přinášejí nám radost. A v tom je klíč. Jak je ale rozpoznat, zejména pokud jde o výběr střední školy?
Lea Waters, australská profesorka a psycholožka, ve své knize "Strength Switch" / Přepněte se na sílu/ velmi trefně vysvětluje přínosy výchovy a vzdělání zaměřeného na silné stránky: "Pozornost věnovaná negativům a slabinám nám pomohla přežít. Pozornost věnovaná pozitivům a silným stránkám nám pomáhá vzkvétat."

Když se na to podíváme pragmaticky, dnes už existuje řada seriózních výzkumů dokazujících, že lidé (a žáci), kteří jsou si vědomí svých silných stránek a využívají je ve vzdělání, v práci a nebo obecně v životě:
  • mají více motivace ke studiu, škola je více baví,
  • nemají problém s přechodem do starších ročníků a na další stupně vzdělání,
  • mají lepší studijní výsledky,
  • jsou spokojenější v práci,
  • mají vyšší šance mít stabilní práci a nepřijít o své pracovní místo,
  • v práci jsou produktivnější,
  • žijí zdravěji a rychleji se zotavují z nemocí,
  • mají zdravé sebehodnocení a jsou spokojení se svým životem,
  • dokážou si lépe poradit se složitými životními situacemi a vypořádat se se stresem.

Nejobtížnější na celém procesu je, že silné stránky musí objevit, uvědomit si a procítit samotný teenager. My můžeme nabídnout zpětnou vazbu a povzbuzení, ale pouze on sám pozná, co mu dává smysl a energii. Výběr střední školy je tedy jedinečnou příležitostí jak nastavit svůj vnitřní kompas správným směrem a naučit se využívat své silné stránky naplno.

Jak se naučit žít podle filosofie silných stránek a využít je při výběru střední školy? Rady pro žáky

První cestou je každodenní sebereflexe. Každý den si vyhraďte chvíli na to, abyste přemýšleli o činnostech, které vám přinesly radost a uspokojení. Jaké situace vás nabily energií? Co vám šlo snadno a přirozeně? Tyto otázky vám mohou pomoci pochopit, kde je zakopaný váš "zlatá poklad". Zároveň je dobré si uvědomovat, které činnosti a situace vás naopak nejvíc vyčerpávají?

Na závěr je důležité si uvědomit, že hledání silných stránek není o tom, najít jednu jasnou vlastnost, která vás automaticky nasměruje k ideálnímu povolání. Tato cesta je mnohem komplexnější. Zapátrat potřebujeme nejen ve škole, ale i v každodenním životě v naprosto běžných činnostech. Můžete však začít tím, že se zaměříte na školní předměty, které jsou často prvním vodítkem při rozhodování o dalším vzdělávání.

Zkuste si položit tyto otázky:

  • Které předměty mě nejvíc baví? Které hodiny ubíhají rychle a těším se na ně? Proč?
  • Ve kterých předmětech se cítím sebevědomě a sebejistě? Kde mám pocit, že tomu rozumím a že mohu ostatním pomoci?
  • Co mě zajímá i mimo školu? Hledám si o tématech ze školy další informace ve volném čase? Mluvím o nich s nadšením s kamarády nebo rodinou?
  • Ve kterých činnostech, které dělám ve škole, se cítím být sám sebou? Co mi přináší radost a naplnění?

Postupně si budete více a více uvědomovat co vám jde, a čemu je lepší se vyhnout.
Moje jméno je Kateřina Málková

Jako kariérová poradkyně, metodička a koučka pracuji s teenagery od roku 2016. Vedla jsem individuální konzultace i projektové dny s více jak 3000 žáky ze základních a středních škol a dlouhodobě spolupracuji s pedagogy a školními poradci.

Vím, že rodiče neřeší jen „kam podat přihlášku“, ale hlavně jak otevřít svému dítěti co nejlepší budoucnost.

A přesně proto jsem vytvořila průvodce Správná střední — aby vám pomohl vést rozhovory, ujasnit si možnosti a vybírat školu tak, aby z ní dítě odcházelo nejen s maturitou, ale i se směrem, motivací a dovednostmi, na kterých může stavět celý život.
autorka projektu Smartee
kariérové poradenství a vzdělávání mládeže
od roku 2016

*
Tento článek je chráněn autorským právem. Pokud z něj chcete citovat nebo jej využít pro své materiály, uveďte prosím zdroj. Děkuji za respektování mé práce.