Silné stránky. Vnitřní kompas k výběru povolání

4. září 2024
Kateřina Málková, zakladatelka Smartee.cz
Doba čtení 12 min.
Dospívání je obdobím objevování svých možností a sebepoznávání. Výběr střední školy je jedním z prvních důležitých rozhodnutí, které mladý člověk dělá na své cestě k dospělosti. Ve věku 13–15 let však může být obtížné pojmenovat své silné stránky, což celý proces komplikuje. Proč tomu tak je?
*
Tento článek je chráněn autorským právem. Pokud z něj chcete citovat nebo jej využít pro své materiály, uveďte prosím zdroj. Děkuji za respektování mé práce.
Na cestě k objevení silných stránek stojí mnoho překážek

1/ Puberta
V období dospívání se děti mění nejen fyzicky, ale také intenzivně prožívají nové emoce a přemýšlí o světě i o sobě jinak než dřív. Teprve hledají svůj vlastní obraz a to, kým doopravdy jsou a co je skutečně baví. Mohou mít potíže oddělit, co je zajímá doopravdy a co dělají proto, že to od nich očekávají ostatní - rodiče, učitelé nebo vrstevníci.

2 / Častá změna zájmů
Navíc se v tomto věku zájmy často mění. To, že v sedmičce chtěli být agronomy, ale v osmičce si na to ani nevzpomněli, je naprosto normální. Dnes je baví kreslení, zítra programování. Patří to k hledání a zkoumání možností, ale ztěžuje to pochopení vlastních silných stránek, protože děti mohou mít dojem, že se vlastně ničemu nevěnují do hloubky.

3/ Sebekritičnost a porovnávání se
Teenageři se také často srovnávají s ostatními a nevidí svou jedinečnost. Mohou podceňovat své talenty a myslet si, že ostatní jsou lepší. Možná si vzpomeneme, jak kriticky jsme se dívali na spolužačku nebo jak citlivě jsme vnímali poznámky či pohledy vrstevníků.

Sebekritičnost a nejistota, které jsou pro tento věk typické, ztěžují objektivní hodnocení vlastních schopností. Bohužel dospělí, učitelé i rodiče, se také častěji zaměřují na nedostatky, na které teenagery upozorňují více než na to, co jim jde dobře a s čím nejsou žádné potíže.

4/ Nedostatek životních zkušeností
Dalším důvodem je nedostatek životních zkušeností. Na konci základní školy se ještě nesetkali s mnoha různými situacemi, a proto je pro ně těžké pochopit, jaké dovednosti se budou v budoucnu hodit. Děti mohou přehlížet své silné stránky jednoduše proto, že pro ně ještě nenašly uplatnění. Školní hodnocení také nepřispívá k tomu, aby si žáci o sobě utvářeli objektivní představy. Zaměřuje se převážně na zvládnutí učiva a chování, a pokud jsou silné stránky teenagera v oblastech, které nejsou ve škole tradičně oceňovány, může mít pocit, že v ničem nevyniká.

5/ Silné stránky jsou pro nás přirozené
A nakonec, silné stránky jsou pro nás přirozené. Používáme je automaticky v činnostech, které nás baví, ale také v těch, které musíme zvládat. Často si myslíme, že to, co umíme, je zcela normální, a tak svým silným stránkám ve společnosti, která navíc není zvyklá chválit, nepřikládáme takový význam.
Jak vybrat střední školu
v klidu a chytře?
V dnešním světě je těžké si být něčím jistý? Jaké vzdělání bude mít za pár let hodnotu, když se všechno mění tak rychle. I s tímto vám poradí tato příručka. Ukáže na co je důležité se soustředit, aby vás nezklamal váš výběr ani řadu let po ukončení střední školy.
Za silné stránky nepovažujeme jen talenty nebo vypilované dovednosti. Jsou to činnosti, které nás nabíjejí energií a přinášejí nám radost.
Co jsou to silné stránky? A proč se vyplatí je znát a využívat

Za silné stránky často považujeme spoustu věcí: výrazné talenty, silné školní předměty nebo třeba komunikační schopnosti. A tak bude určitě užitečné si hned na začátku sjednotit pojmy. Když mluvíme o výběru povolání, kariérním rozhodování, ale i o větší spokojenosti v životě, za silné stránky nepovažujeme jen talenty nebo vypilované dovednosti. Jsou to činnosti, které nás nabíjejí energií a přinášejí nám radost. A v tom je klíč. Jak je ale rozpoznat, zejména pokud jde o výběr střední školy?
Jak vybrat střední školu
na poslední chvíli?
  • Vyberete si obory a školy bez ohledu na to, kolik máte času
  • Vytipujete si školy a dokonale využijete dny otevřených dveří
  • Vyřešíte všechny názorové neshody a najdete společnou řeč v rodině
Lea Waters, australská profesorka a psycholožka, ve své knize "Strength Switch" / Přepněte se na sílu/ velmi trefně vysvětluje přínosy výchovy a vzdělání zaměřeného na silné stránky: "Pozornost věnovaná negativům a slabinám nám pomohla přežít. Pozornost věnovaná pozitivům a silným stránkám nám pomáhá vzkvétat."

Když se na to podíváme pragmaticky, dnes už existuje řada seriózních výzkumů dokazujících, že lidé (a žáci), kteří jsou si vědomí svých silných stránek a využívají je ve vzdělání, v práci a nebo obecně v životě:
  • mají více motivace ke studiu, škola je více baví,
  • nemají problém s přechodem do starších ročníků a na další stupně vzdělání,
  • mají lepší studijní výsledky,
  • jsou spokojenější v práci,
  • mají vyšší šance mít stabilní práci a nepřijít o své pracovní místo,
  • v práci jsou produktivnější,
  • žijí zdravěji a rychleji se zotavují z nemocí,
  • mají zdravé sebehodnocení a jsou spokojení se svým životem,
  • dokážou si lépe poradit se složitými životními situacemi a vypořádat se se stresem.
Nejobtížnější na celém procesu je, že silné stránky musí objevit, uvědomit si a procítit samotný teenager. My můžeme nabídnout zpětnou vazbu a povzbuzení, ale pouze on sám pozná, co mu dává smysl a energii. Výběr střední školy je tedy jedinečnou příležitostí jak nastavit svůj vnitřní kompas správným směrem a naučit se využívat své silné stránky naplno.
Jak se naučit žít podle filosofie silných stránek a využít je při výběru střední školy? Rady pro žáky

První cestou je každodenní sebereflexe. Každý den si vyhraďte chvíli na to, abyste přemýšleli o činnostech, které vám přinesly radost a uspokojení. Jaké situace vás nabily energií? Co vám šlo snadno a přirozeně? Tyto otázky vám mohou pomoci pochopit, kde je zakopaný váš "zlatá poklad". Zároveň je dobré si uvědomovat, které činnosti a situace vás naopak nejvíc vyčerpávají?

Na závěr je důležité si uvědomit, že hledání silných stránek není o tom, najít jednu jasnou vlastnost, která vás automaticky nasměruje k ideálnímu povolání. Tato cesta je mnohem komplexnější. Zapátrat potřebujeme nejen ve škole, ale i v každodenním životě v naprosto běžných činnostech. Můžete však začít tím, že se zaměříte na školní předměty, které jsou často prvním vodítkem při rozhodování o dalším vzdělávání.

Zkuste si položit tyto otázky:

  • Které předměty mě nejvíc baví? Které hodiny ubíhají rychle a těším se na ně? Proč?
  • Ve kterých předmětech se cítím sebevědomě a sebejistě? Kde mám pocit, že tomu rozumím a že mohu ostatním pomoci?
  • Co mě zajímá i mimo školu? Hledám si o tématech ze školy další informace ve volném čase? Mluvím o nich s nadšením s kamarády nebo rodinou?
  • Ve kterých činnostech, které dělám ve škole, se cítím být sám sebou? Co mi přináší radost a naplnění?

Postupně si budete více a více uvědomovat co vám jde, a čemu je lepší se vyhnout.

Autorka je zakladatelkou projektu Smartee, který od roku 2016 poskytuje kariérové poradenství pro děti a mládež. Předtím strávila téměř 19 let v prostředí firem, kde působila jako jednatelka dvou společností a ředitelka pro personální a finanční řízení. Má zkušenosti s náborem zaměstnanců a stážistů a se spoluprací s lidmi různých profesí. V projektu Smartee se zaměřuje na kariérové poradenství a vzdělávání pro dospívající a dospělé.

Je autorkou pracovního sešitu „8 mýtů o volbě budoucího povolání“, který představila na mezinárodní konferenci IAEVG v Bratislavě v roce 2019. Jako lektorka spolupracovala s organizacemi jako NPI, CCV Pardubice a VÍM Brno a účastnila se řady konferencí pro kariérové poradce. Její semináře a webináře oslovily více než 1000 pedagogů, a díky projektovým dnům „Moje budoucnost, moje volba“ podpořila přes 2500 osmáků a deváťáků.
Ing. Kateřina Málková
zakladatelka Smartee
Kateřina Málková, smartee.cz