3. Čím jsem chtěl/a být, až vyrostu?
Zavzpomínejte si na dětské sny vašeho teenagera – jaká povolání ho fascinovala? Na co si často hrál? Dětské hry a záliby mohou často reflektovat hluboké zájmy, hodnoty a vlohy.
Co můžete dělat dál? Položte si společně otázky: „Co tě na těchto povoláních nebo hrách nejvíc fascinovalo? Byla to komunikace s dalšími dětmi, tvoření, konstruování nebo třeba objevování nových věcí?“
Může to být vodítko k pochopení toho, co teenagera opravdu baví v různých činnostech.
Pokud například chtěl být vědcem, může to naznačovat zájem o výzkum, objevování nebo analytické myšlení. Pomáhejte mu propojit tyto vlastnosti s jeho současnými zájmy a různými variantami oborů a povolání.
Jeden kluk mi říkal, že velmi rád stavěl komíny z kostek lega. Když jsme se společně snažili přijít na to, co to o něm vypovídá, uvědomil si, že se novým věcem učí experimentováním. U stavby komínů ho totiž zajímalo, jak vysoký komín dokáže postavit, aby nespadl. Pochopil, proč standardní hodiny ve škole ho nudí, ale jakmile mají projektovou výuku, velmi rád a aktivně se zapojí.