Jak se vyznat v sobě a světě povolání? 5 aktivit k výběru střední školy

24. srpna 2024
Kateřina Málková, zakladatelka Smartee.cz
Doba čtení 5 - 7 min.
Od malička děti přirozeně zkouší různé role a povolání. Kdo z kluků nechtěl být popelářem, a která holčička nepřemýšlela o tom, že by se stala princeznou nebo učitelkou? I když se málokdo z nás skutečně stane tím, čím chtěl být jako dítě, tyto hry a představy mohou hrát významnou roli při hledání své naplňující práce.
*
Tento článek je chráněn autorským právem. Pokud z něj chcete citovat nebo jej využít pro své materiály, uveďte prosím zdroj. Děkuji za respektování mé práce.
Ve své praxi kariérového poradce jsem nasbírala řadu užitečných aktivit, které mohou dětem pomoci objevit jejich profesní směr a odhalit potenciál. Ráda bych se s vámi o některé z nich podělila. Tyto aktivity nebyly součástí mého online kurzu „Správná střední“, ale mohou být skvělým začátkem vašeho zkoumání. Doporučuji k nim přistupovat s lehkostí a brát je jako hru.
1. Rodinný profesiogram
Sestavte společně rodokmen povolání vaší rodiny. Vypište povolání všech předků – od babiček a dědečků po rodiče. Vytvořte „strom profesí“, který ukáže rozmanité schopnosti a talenty, jež se ve vaší rodině shromáždily.

Často se u této aktivity objeví povolání, která dnes už nejsou relevantní, nebo profese, do kterých člověk vstoupil spíše z nutnosti než z vášně. Proto doporučuji doplnit ke každému jménu nejen povolání, ale i záliby a koníčky. Například dědeček mohl být právníkem, ale jeho vášní bylo myslivectví. Zkoumejte, jak se k povolání nebo zájmu dostali, a zaměřte se na opakující se talenty nebo schopnosti, které se mohou ve vaší rodině předávat.
2. Moje silné stránky
Nakreslete kruh a rozdělte ho na osm částí. Do každé části zapište jednu silnou stránku, vlastnost nebo talent vašeho teenagera. Pokud je pro něj těžké hned pojmenovat své silné stránky, můžete začít otázkou: „Kterých 8 slov tě nejlépe vystihuje?“

Tuto aktivitu můžete rozšířit o pohled rodičů. Jeden kruh vytvoří teenager sám, druhý bude odrážet vaše názory. Použijte barevné pastelky a každou vlastnost vybarvěte odstínem, který teenager považuje za odpovídající danému talentu. Pozorujte, jaké barvy si vybírá – jsou pastelové, nebo výrazné? Co to pro něj znamená každá barva? Jaký předmět by přiřadil k dané vlastnosti a jak to souvisí s jeho zájmy? Všimnete si toho, že u této aktivity nepoužíváme jen logiku, ale také představivost, pocity a intuici, které jsou velmi důležité pro správná výběr.

Pokud vytvoříte dva kruhy, můžete porovnat, jak se jeho a vaše názory na jeho schopnosti shodují. Popovídejte si o tom společně.
Jak vybrat střední školu
v klidu a chytře?
V dnešním světě je těžké si být něčím jistý? Jaké vzdělání bude mít za pár let hodnotu, když se všechno mění tak rychle. I s tímto vám poradí tato příručka. Ukáže na co je důležité se soustředit, aby vás nezklamal váš výběr ani řadu let po ukončení střední školy.
3. Čím jsem chtěl/a být, až vyrostu?
Zavzpomínejte si na dětské sny vašeho teenagera – jaká povolání ho fascinovala? Na co si často hrál? Dětské hry a záliby mohou často reflektovat hluboké zájmy, hodnoty a vlohy.

Co můžete dělat dál? Položte si společně otázky: „Co tě na těchto povoláních nebo hrách nejvíc fascinovalo? Byla to komunikace s dalšími dětmi, tvoření, konstruování nebo třeba objevování nových věcí?“

Může to být vodítko k pochopení toho, co teenagera opravdu baví v různých činnostech.

Pokud například chtěl být vědcem, může to naznačovat zájem o výzkum, objevování nebo analytické myšlení. Pomáhejte mu propojit tyto vlastnosti s jeho současnými zájmy a různými variantami oborů a povolání.

Jeden kluk mi říkal, že velmi rád stavěl komíny z kostek lega. Když jsme se společně snažili přijít na to, co to o něm vypovídá, uvědomil si, že se novým věcem učí experimentováním. U stavby komínů ho totiž zajímalo, jak vysoký komín dokáže postavit, aby nespadl. Pochopil, proč standardní hodiny ve škole ho nudí, ale jakmile mají projektovou výuku, velmi rád a aktivně se zapojí.
4. Stroj času
Představte si, že teenager má stroj času, který ho přenese o 20 let do budoucnosti. Jak asi vypadá svět? Co by chtěl/a vědět o změnách, které nastaly? Kam by se vydal/a hned po příletu?

Nechte jej představit si, že může navštívit své budoucí já v práci. Jaká je jeho role? Kde pracuje? Co kolem sebe vidí? Jak vypadá jeho pracovní prostředí? Tento scénář podporuje představivost a povzbuzuje teenagera k přemýšlení nad budoucností, ke které směřuje.

I když v tuto chvíli zatím neví, jaké povolání a obor si nakonec vybere, v tomto cvičení o to vůbec nejde. Jde o to zamyslet se nad každou otázku a nechat volnou ruku své představivosti.
5. Rozhovor s odborníkem
Využijte své kontakty. Mezi svými známými určitě najdete někoho, kdo pracuje v oboru, o který se váš teenager zajímá. Pomozte mu zorganizovat krátký rozhovor s touto osobou a připravte si společně otázky. Zeptejte se na výhody a nevýhody profese, jaké vzdělání je potřeba, a co obnáší běžný pracovní den.

Důležitá otázka, kterou doporučuji položit, je: „Proč jste si vybral/a právě toto povolání? Co vás na něm nejvíc baví?“ Zkušenosti odborníka mohou teenagerovi pomoci lépe pochopit realitu práce a mohou ho zbavit případných romantických představ o dané profesi a budoucího zklamání.
Výběr povolání je komplexní proces, který vyžaduje čas, zkoumání a sebereflexi. Všechny tyto aktivity mohou teenagerovi pomoci lépe se orientovat ve světě práce i v sobě samém. I když odpovědi nepřijdou hned, každý malý krok směrem k poznání sebe sama přináší užitek. Nenechte se odradit prvními nejasnostmi – každá zkušenost a úvaha přibližuje vašeho teenagera k tomu, aby našel to pravé povolání, které ho bude naplňovat.

Autorka je zakladatelkou projektu Smartee, který od roku 2016 poskytuje kariérové poradenství pro děti a mládež. Předtím strávila téměř 19 let v prostředí firem, kde působila jako jednatelka dvou společností a ředitelka pro personální a finanční řízení. Má zkušenosti s náborem zaměstnanců a stážistů a se spoluprací s lidmi různých profesí. V projektu Smartee se zaměřuje na kariérové poradenství a vzdělávání pro dospívající a dospělé.

Je autorkou pracovního sešitu „8 mýtů o volbě budoucího povolání“, který představila na mezinárodní konferenci IAEVG v Bratislavě v roce 2019. Jako lektorka spolupracovala s organizacemi jako NPI, CCV Pardubice a VÍM Brno a účastnila se řady konferencí pro kariérové poradce. Její semináře a webináře oslovily více než 1000 pedagogů, a díky projektovým dnům „Moje budoucnost, moje volba“ podpořila přes 2500 osmáků a deváťáků.
Ing. Kateřina Málková
zakladatelka Smartee
Kateřina Málková, smartee.cz