Střední škola a motivace.
Proč některé děti rozkvetou – a jiné se na střední trápí?

08.07.2025
Kateřina Málková, zakladatelka Smartee.cz
Doba čtení 6 min.
Nedávno jsem si povídala s jednou mámou o výběru školy pro její dceru. A vzpomněla jsem si, jak často v práci potkávám dva naprosto odlišné typy středoškoláků.

  • Ti první mají jiskru v očích, chuť zkoušet, přicházejí s vlastními nápady. Škola pro ně není jen povinnost, ale prostor, kde objevují, co je baví.
  • A pak ti druzí. Ti, co jen čekají, až zazvoní. Škola je pro ně únavná rutina. A často doufají, že „až skončí, bude líp“. Jenže ono to často nepřijde.
Střední škola a motivace. Proč některé děti rozkvetou – a jiné se na střední trápí?
Ilustrace: Freepik.com
*
Tento článek je chráněn autorským právem. Pokud z něj chcete citovat nebo jej využít pro své materiály, uveďte prosím zdroj. Děkuji za respektování mé práce.
A tak nějak mi to připomnělo, jak moc školní zážitky formují naši vnitřní motivaci a vztah k práci v dospělosti.

V posledních letech jsem procestovala republiku křížem krážem a otázku „Co očekáváte od střední školy?“ jsem položila spoustě budoucích středoškoláků. A odpověď „nic moc, jen další škola“ je docela častá.

Jen další škola, jen práce, na tom nezáleží, stejně je to všude stejné… nepřipomíná vám to něco?

Často volíme školu podle toho, jak dobře vypadá navenek – kvalita, vzdálenost, doporučení, žádaný obor, jistota přijetí.

Ale přitom vynecháváme to hlavní – vnitřní motivaci teenagera, jeho vlastní PROČ se na tuto školu hlásit? Jeho vlastní vizi, co s tím může dělat dál po škole?

Někteří to dokážou pochopit už v patnácti sami. Ale reálně je takových vnitřně zralých dětí málo. A také je málo těch, kdo se opravdu dlouhodobě něčemu věnuje a už k devítce ví, „čím chce být, až vyroste“.

A co ten „zbytek“, nebo spíše většina? Co s nimi není v pořádku?
Popravdě vůbec nic.
Je skutečně pravda, že se většina lidí „najde“ až ve starším věku, kdy získá nějaké praktické zkušenosti, kdy si více uvědomí, co od života očekávají. I proto na konci základky takové otázky typu „Řekni, co je pro tebe v práci důležité?“ dětem připadají absurdní. A popravdě i mně také, a to jsem „člověk z oboru“.
Jediné, co na to jde reálně odpovědět – Jak to můžu vědět?

Znamená to, že je v pořádku, že třetina středoškoláků jde mimo obor hned po maturitě a další třetina do 3 let po škole? Anebo že polovina vysokoškoláků vejšku opustí již v druháku, přestupují na jiné obory a nakonec se nenajdou stejně?

Vždyť člověk potřebuje něco zkusit, a to je přece zkušenost. Většina dospělých to tak měla… Proč by to dnešní děti měly mít jinak? Třeba se najdou později.

Práci si najdou stoprocentně. Ale jde o to, jak se v té práci budou cítit. Jak dlouho v ní „vydrží“. A jak to ovlivní kvalitu jejich života?


Určitě toto téma není na krátké povídání. Můžu říci jen jedno jistě, protože za 9 let v poradenství mám už spoustu dospělých klientů, tj. klientů, kteří už dospěli :-)
A také se ke mně vracejí rodiče s mladšími sourozenci a všichni chtějí to „stejné kouzlo“, aby ho/ji střední škola bavila, aby to byl ten obrat, co zažili u svých starších. A také středoškoláci, kteří si potřebují ještě jednou ujasnit, zda má smysl pokračovat tak, jak se předběžně rozhodli.

Výběr střední školy neurčuje celoživotní poslání.
A není třeba od toho očekávat nic takového.

Ale ovlivňuje vnitřní motivaci a to, jak člověk ke studiu přistupuje, jak hodnotí svoje vlastní rozhodnutí, jak si věří anebo nevěří, jestli si myslí, že toho spoustu zvládne, anebo si říká „že všude je to stejné, na co se snažit“.

Tyto neviditelné vzorce se začínají propisovat do povahy, do způsobu myšlení, do uvažování o sobě a práci.

A přitom stačí relativně málo – na konci základky nenechat to být proto, že „jsme také v patnácti nevěděli“, protože to neznamená, že tak to bylo v pořádku.

Střední škola je dlouhá doba, každý den se utváří osobnost. Ale i když vynecháme dlouhodobé dopady, vidět spokojeného středoškoláka a mít klid v duši, že jde svoji vlastní cestou, určitě za to stojí.

I proto stále vidím smysl, když v kurzu Správná střední s dětmi pracuji a snažím se jim vnuknout myšlenku, že oni se rozhodnout dokážou a že to, co cítí, je často velmi správné.

Já tomu jen dávám určitou formu – navrhuji konkrétní školy, ukazuji vzdělávací cestu, seznamuji s různými profesemi, více to propojuji s realitou.

🎓Můžeme společně najít směr, který dává smysl! Napište mi soukromou zprávu, ráda vám odpovím na případné otázky ke kurzu Správná střední a potvrdím, zda mám ještě volná místa.
Potřebujete s něčím poradit? Napište mi
Close
Potřebujete s něčím poradit? Napište mi
Ujišťuji Vás, že odeslání dotazů ke kurzu neznamená udělení souhlasu se zasíláním reklamních sdělení!
Jmenuji se Kateřina Málková a už devátým rokem pomáhám teenagerům i jejich rodičům hledat odpovědi na těžké otázky: Kam dál po základce nebo střední? Jaké obory a dovednosti mají smysl? Jak vybírat profesní směr, v kterém budu cítit naplnění?

Věřím, že kariérové poradenství není o výběru správné „škatulky“ nebo o „spárování“ vloh a předpokladů s konkrétními profesemi, ale o návyku v profesním životě vybírat pro sebe to nejlepší.

Dříve jsem působila téměř 20 let v podnikání jako jednatelka a ředitelka pro personální i finanční řízení rodinné firmy. V průběhu několika desítek let jsem poznala spoustu profesních příběhu a spoustu lidí, kteří se v dospělosti nemohli „najít“. Vidím, kolik zbytečných zklamání v životě, ztrátu času, sebedůvěry, ale i peněz může ušetřit promyšlený výběr již střední školy.

V roce 2016 jsem vytvořila projekt Smartee, abych původně pomohla svému staršímu synu, a zároveň i dalším teenagerům, kteří se poprvé setkávají s úkolem svým prvním profesním rozhodnutím ovlivnit svoji budoucnost.

Jsem autorkou několika publikací a metodik, např. pracovního sešitu 8 mýtů o volbě budoucího povolání, který jsem představila i na mezinárodní konferenci IAEVG v roce 2019. Moje metodika prošla stovkami škol, řadu let své zkušenosti předávám i pedagogům formou seminářů, webinářů, metodických materiálů. A mám radost, že se mi díky tomu všemu podařilo podpořit víc než 3000 osmáků, deváťáků i středoškoláků – v tom nejdůležitějším - najít odvahu jít vlastní cestou.
Kateřina Málková
zakladatelka Smartee
Kateřina Málková, smartee.cz