„Je dobře, pokud člověk má možnost vybrat si povolání nikoli podle potřeby, ale podle předpokladů", říkal filosof Ali Apšeroni.
Tento výrok neplatí pro většinu žáků českých škol, kteří častěji chybují, než podnikají správné kroky ve volbě povolání. Ve výsledků více než 60 % absolventů středních a vysokých škol si nachází uplatnění v jiném oboru, než který vystudovali. Mnozí absolventi mění svoje zaměření, někteří získávají vzdělání v dalším oboru. Tyto statistiky vypovídá o tom, že je možné 4 nebo 5 let života strávit s větším užitkem. A samotný život může být v budoucnu mnohem zajímavější.
Člověk se nemůže vyvarovat všech chyb, není to ani dobré, protože se chybami učíme a pojem „chyba" je často velmi relativní, ale ve vztahu k odbornému studiu se to říci nedá. Potřebujeme zkrátka vědět, co studujeme a proč to studujeme. V průběhu studia by člověk měl získat odborné znalosti, základní návyky a představy o svých kvalitách a možnostech uplatnění ve vybraném oboru nebo na styku s jinými disciplínami. Realita ovšem bývá taková, že i před promocí mnozí netuší, kde takové uplatnění hledat, nejsou schopní ocenit sebe a nemají ani představy o tom, čeho chtějí ve vybraném oboru dosáhnout, jak se chtějí rozvíjet dál.
4 KROKY K VĚDOMÉ VOLBĚ POVOLÁNÍ
Uvědomit si, ke které profesní oblasti tíhneme nejvíce, nemusí být tak složité, pokud budeme vědět, jak na to. Výběr budoucího povolání není otázka týdne, procesu volby je potřeba věnovat určitý čas. Pochopit, který obor studovat, porozumět tomu, jak se orientovat ve svých tužbách a představách, ve světě různých povolání a na trhu práce je důležité, protože tímto teprve začíná řetěz profesních rozhodnutí, kterých v životě bude mnohem a mnohem více.
Algoritmus výběru, na kterém jsou založeny všechny naše programy volby povolání (pro mládež a dospělé) je univerzálním algoritmem, který využijete kdykoli, kdy budete potřebovat se rozhodnout. Skládá se ze 4 kroků, v průběhu kterých je potřeba odpovědět na tyto otázky:
Otázka č. 1: „Kdo jsem?"
Tato otázka patří k celoživotním, proto vaše dnešní odpověď nemusí platit za rok v plné míře. Odpověď vyžaduje soustředění pozornosti a vnímavost. Potřebujeme pochopit, které směry rozvoje našich schopností jsou nejpravděpodobnější a nejvhodnější, a rozhodnout se pro hlubší prozkoumání těchto prioritních směrů.
Dobrým vodítkem mohou být pocity a emoce. Koneckonců potřebujeme se naučit je chápat a správně interpretovat. Popřemýšlejte nad tím, kterým činnostem se věnujete nejraději, které oblasti života vás nejvíce zajímají, na čem byste se chtěli podílet, kde si dokážete představit sebe sama jako součást dění? Jaké zkušenosti máte s rozhodováním? Vzpomeňte si, kdy jste se rozhodli dobře, byli jste spokojení s výsledkem, i když možná vaše okolí bylo skeptické.
Pozor na sebekritiku! Často se stává, že pochybujeme o vlastních schopnostech, buď nemáme se s čím porovnat, podle čeho se objektivně ohodnotit, anebo naopak se porovnáme příliš. Zdravá míra nespokojenosti nás nutí být lepší, posouvá nás kupředu, pobízí nezastavovat se na dosaženém, ale přitom je důležité pamatovat si na to, že každý krok, který jsme zvládli, každé malé vítězství, dobré rozhodnutí je dobré odměnit, pochválit se, umět prožívat nejen velký, ale i malé úspěchy.
Přemýšlíte-li nad různými obory, v tomto kroku se pokuste rozšířit svůj předběžný výběr. Hledejte i takové oblasti činnosti, o kterých jste doposud neuvažovali, ale které vás zaujmou, kde rovněž můžete uplatnit svoje schopnosti a zájmy.