Jak kvalitní komunikace s rodiči pomáhá teenagerům porozumět sobě a nebát se důležitých rozhodnutí

30.07.2025
Kateřina Málková, zakladatelka Smartee.cz
Doba čtení 5 min.
„Kolik času spolu trávíme“ není totéž jako „co spolu skutečně prožíváme“.
Mnoho rodičů má pocit, že se svými dospívajícími dětmi tráví dost času. Ale když se zaměříme na to, o čem a jak spolu mluvíme, obraz se často promění.
Jak kvalitní komunikace s rodiči pomáhá teenagerům porozumět sobě a nebát se důležitých rozhodnutí
Ilustrace: Freepik.com
*
Tento článek je chráněn autorským právem. Pokud z něj chcete citovat nebo jej využít pro své materiály, uveďte prosím zdroj. Děkuji za respektování mé práce.
Podle průzkumu české nadace Sirius (2008) rodiče komunikují se svými dětmi v průměru 15–30 minut denně. A často se do této doby počítají i každodenní fráze typu „ukliď si pokoj“ nebo „co bylo ve škole?“.
Skutečný, hlubší kontakt přitom chybí.

Co když ale k udržení důvěry a poskytnutí podpory stačí málo?

Psychoterapeutka Joanna Fortune tvrdí, že už 15 minut vědomého, vřelého a otevřeného dialogu denně může zásadně posílit důvěru a poskytnout teenagerovi prostor pro sebereflexi.

Nejde o výslech, kontrolu ani výchovu. Jde o přítomnost, naslouchání a podporu – o chvíli, kdy si dítě může odložit své každodenní masky, být samo sebou a cítit, že je skutečně pochopeno a přijato.

Jak s teenagery mluvit jinak?

Jedním z důvodů, proč jsem se začala věnovat kariérovému poradenství pro mládež, byla moje touha udržet blízký vztah se starším synem a být mu oporou. Dnes, o devět let později, vidím, jak důležitý byl tehdy každý rozhovor, každá chvíle, kdy jsem dokázala naslouchat bez hodnocení, ptát se místo snahy poradit, a hlavně mu dát prostor mít vlastní názor.

Máme nejen velmi dobrý vztah a vím, že syn má v životě jasné cíle, ale také vidím, jak mu moje schopnost naslouchat a nerozdávat rady pomáhá budovat zdravé vztahy s ostatními lidmi. I když v té době, během jeho velmi bouřlivé krize dospívání, to vůbec nebylo snadné. Vše začalo mým rozhodnutím být trpělivá a mluvit se synem jinak.

Pamatuji si, jak jsem se učila nereagovat automaticky. Místo obvyklého „to přejde, takových ještě bude“ jsem po rozchodu s dívkou zkusila: „Co ti teď může pomoct, aby ses cítil líp?“

Tato jednoduchá otázka měla obrovskou sílu. Pomohla mu okamžitě přepnout pozornost ze sebelítosti na to, co má ve své moci. Tehdy se rozhodl začít chodit do fitka a více se starat o sebe. Ne proto, že jsem mu to poradila já, ale proto, že díky té otázce přijal odpovědnost za své pocity a sám našel cestu, jak je zvládat.
Takové rozhovory pomáhají i při výběru odborného vzdělání a budoucího povolání.

Právě rozhovory, ve kterých se dítě učí přemýšlet o sobě, svých zájmech a hodnotách, pomáhají položit základy pro vědomé rozhodování — včetně volby školy a budoucí profesní dráhy.

Často stačí jednoduše začít běžný rozhovor s tím, že místo obvyklých otázek „Kdy už konečně uklidíš pokoj?“ nebo „Co se stalo ve škole?“ se zeptat:
• Co tě dnes překvapilo nebo pobavilo?
• Co se ti dnes povedlo?
• Co bys chtěl/a zkusit, kdybys se nebál/a udělat chybu?
• Kdyby život trval jen jeden den, jak bys ho strávil/a?
Tyto otázky se netýkají kontroly, ale upřímného zájmu. Pomáhají teenagerovi přemýšlet o tom, co je pro něj důležité, co mu přináší radost a co působí problém. A vám – lépe porozumět svému dítěti a dát mu pocítit, že se o něj skutečně zajímáte.

Právě tento dialog je základem, který dětem pomáhá rozhodovat nejen o výběru školy, ale i celkově v životě.
Otázky, které podporují sebepoznání

  • Kterých 5 slov tě nejlépe vystihuje?
  • Co se ti na sobě líbí? A co ne?
  • Kdybys na sobě mohl(a) něco změnit, co by to bylo?
  • Kdybys mohl(a) být jeden den někým jiným, kým bys byl/a?
  • Kdybys byl(a) superhrdina, jakou schopnost bys měl/a?
  • Kam by ses chtěl(a) podívat, kdybys mohl(a) kamkoli?
  • Co na tobě dospělí často nechápou?
  • Jaký byl nejlepší kompliment, který jsi kdy dostal(a)?
  • Chtěl(a) bys raději létat jako pták, nebo plavat jako ryba? Proč?
  • Kdybys měl(a) milion dolarů — na co bys je použil(a)?
  • Kdybys mohl(a) mluvit se svým o 3 roky mladším já, co bys mu poradil(a)?
  • Kdybys byl/a slavný/á, čím by ses proslavil/a?
  • Jak můžeš už dnes někomu pomoci?
  • Kdybys mohl(a) strávit den s kýmkoli, kdo by to byl a proč?
  • Na co jsi ve svém životě nejvíc hrdý/á?
Potřebujete s něčím poradit? Napište mi
Close
Potřebujete s něčím poradit? Napište mi
Ujišťuji Vás, že odeslání dotazů ke kurzu neznamená udělení souhlasu se zasíláním reklamních sdělení!
Jmenuji se Kateřina Málková a už devátým rokem pomáhám teenagerům i jejich rodičům hledat odpovědi na těžké otázky: Kam dál po základce nebo střední? Jaké obory a dovednosti mají smysl? Jak vybírat profesní směr, v kterém budu cítit naplnění?

Věřím, že kariérové poradenství není o výběru správné „škatulky“ nebo o „spárování“ vloh a předpokladů s konkrétními profesemi, ale o návyku v profesním životě vybírat pro sebe to nejlepší.

Dříve jsem působila téměř 20 let v podnikání jako jednatelka a ředitelka pro personální i finanční řízení rodinné firmy. V průběhu několika desítek let jsem poznala spoustu profesních příběhu a spoustu lidí, kteří se v dospělosti nemohli „najít“. Vidím, kolik zbytečných zklamání v životě, ztrátu času, sebedůvěry, ale i peněz může ušetřit promyšlený výběr již střední školy.

V roce 2016 jsem vytvořila projekt Smartee, abych původně pomohla svému staršímu synu, a zároveň i dalším teenagerům, kteří se poprvé setkávají s úkolem svým prvním profesním rozhodnutím ovlivnit svoji budoucnost.

Jsem autorkou několika publikací a metodik, např. pracovního sešitu 8 mýtů o volbě budoucího povolání, který jsem představila i na mezinárodní konferenci IAEVG v roce 2019. Moje metodika prošla stovkami škol, řadu let své zkušenosti předávám i pedagogům formou seminářů, webinářů, metodických materiálů. A mám radost, že se mi díky tomu všemu podařilo podpořit víc než 3000 osmáků, deváťáků i středoškoláků – v tom nejdůležitějším - najít odvahu jít vlastní cestou.
Kateřina Málková
zakladatelka Smartee
Kateřina Málková, smartee.cz