Moderní doba si žádá moderní řešení. Pokud tedy hledáte ideálního partnera, nechte si ho vybrat počítačem. Jen pozor, abyste nedopadli jako Marta a Viktor Tomášovi z filmu "Hodíme se k sobě, miláčku?"
První test vznikl snad ve Francii v roce 1904 a sloužil k odlišení lenivých žáků, kteří mají schopnosti se učit, od žáků s vrozenými vadami. Věřili byste tomu, že takto vznikl dnes hojně využívaný ve školství test IQ? Testy ve volbě povolání jsou velmi populární už dlouhá desetiletí. Bujný rozvoj profesního testování sahá do 50. let minulého století.
Tu dobu nikdo z nás nemohl zažít osobně, ale například podle vyprávění našich rodičů a prarodičů si dovedeme představit, jaký byl tehdy život. Pomalý, předvídatelný, podniky dokázaly plánovat personální obsazení různých pozic na dlouhou dobu dopředu, školství se tomu přizpůsobovalo. Kroužky na záclony nebyly k sehnání a pracovní pozice měly jasný název a jasnou náplň, kariérní rozvoj a perspektivy různých povolání byly předem nalajnované. Člověk se musel narodit do správné rodiny, aby ty perspektivy vůbec měl. Přitom se to netýkalo pouze socialistického Československa, ale také většiny západního světa. Koneckonců diagnostické nástroje v kariérovém poradenství poprvé vznikly právě tam.
Budeme-li brát diagnostické metody v užším slova smyslu, tj. vyplnění různých testů a úkolů a jejich interpretace odborníkem, pro účely volbu povolání tyto metody mohou zahrnovat poměrně velkou škálu různých testů (testy osobnosti, testy profesní orientace, testy talentů a silných stránek, testy učebních stylů, práceschopnosti, strukturované pohovory, modelové úkoly apod.). V České republice psychodiagnostické metody může používat pouze odborný psycholog, obvykle například Pedagogicko psychologické poradny. Poctivé diagnostické testy jsou poměrně náročné časově, obsahuji 100+ otázek a je důležité podotknout, že pro teenagery mohou být nepochopitelné a nudné. Některé testy profesní orientace, které se dnes používají například na Úřadech práce, jsou mimo jiné dost zastaralé, nenabízí žádné nové obory a nereflektují nové trendy.
Na druhou stranu, samozřejmě mají svoje místo a nejčastějším cílem jejich používání je pojmenování vlastností, studijních schopností a předpokladů člověka a jejich přiřazení ke konkrétním oborům nebo povoláním. V současné době se v kariérovém poradenství od testů jako od hlavní metody profesní orientace ustupuje, testy se využívají jako aktivační nebo podpůrný prostředek. Žádný test nám bohužel nezaručí, že tímto způsobem vybraný obor bude člověka naplňovat, nebo že se mu v něm bude dařit, a už vůbec nám nezaručí, že uvedený profesní směr bude mít perspektivy. Je důležité si také pamatovat, že test není vytvořen pro konkrétního člověka, ale pro lidi obecně, je to taková průměrná teplota v celé nemocnici. V interpretacích se často a velmi intuitivně chytáme výkladu, který potvrzuje naše domněnky nebo který se nám líbí, a automaticky ignorujeme vše, co se nám nehodí.