Jak se vyhnout nástrahám při výběru střední školy? 3 běžné chyby

23. srpna 2024
Kateřina Málková, zakladatelka Smartee.cz
Doba čtení 4 min. Doba poslechu 7 min.
Představte si rušné chodby nové školy, smích spolužáků a pocit nových možností. Tahle představa je lákavá, ale cesta k ní není vždy jednoduchá. Pro většinu teenagerů není výběr střední školy snadný. Možná se cítí nepřipravení rozhodovat o své profesní budoucnosti, protože nemají pracovní zkušenosti a neznají "jak to v životě chodí". Jejich představy o úspěchu jsou často naivní, a tak rodiče mohou mít pocit, že výběr školy je především jejich úkol.

Bohužel, mnoho mylných představ a zažitých stereotypů může rodiče i děti při tomto rozhodování svést z cesty.
3 běžné chyby při výběru střední školy

Foto Freepik.com

Tento článek si můžete poslechnout ve formě audio podcastu

1. Mlhavý obraz sebe sama

Teenageři často vidí sami sebe jako v zamlženém zrcadle. Mají určitou představu o tom, co jim jde a co by je mohlo bavit, ale nemají jasno ve svých talentech a ambicích. Snadno se proto nechají ovlivnit názory rodičů, kamarádů nebo dokonce prvním dojmem o škole.

Z vlastní praxe vím, že zhruba 90 % dětí, které přichází s jasným nápadem na školu, odchází s úplně jinými možnostmi. Testy zaměřené na profesní orientaci jsou často užitečné jen pro ty, kteří už mají jasno. Pro ostatní mohou být zavádějící.

Pomozte svému dítěti lépe poznat sebe sama. Vzpomeňte si na společné chvíle – jaké zájmy a aktivity ho fascinovaly v dětství? Možná má vaše dcera ráda kameny a dokázala celé hodiny pozorovat jejich vzory? Co ji na tom tak přitahovalo – barvy, povrch, chladivý dotek? Tyto otázky mohou otevřít cestu k profesím, o kterých byste jinak neuvažovali, třeba design, geologie, archeologie nebo dokonce IT či ekonomika. Na druhou stranu, nesnažte se najít vhodné povolání pouze na základě jedné charakteristiky nebo silného předmětu ve škole.
Z vlastní praxe vím, že zhruba 90 % dětí, které přichází s jasným nápadem na školu, odchází s úplně jinými možnostmi. Asi 50 % vysokoškolských studentů studium nedokončí, a příběhy typu "trojkař řídí firmu, premiantka mu dělá sekretářku" nejsou výjimečné.
2. Stará pravidla už neplatí

Mnozí rodiče v hlavě stále slyší starou písničku: "Bez maturity to nikam nedotáhneš." Jenže svět se změnil. Kvalitní vzdělání je stále důležité, ale samo o sobě úspěch a spokojenost nezaručuje. Navíc přibližně 50 % vysokoškolských studentů studium nedokončí, a příběhy typu "trojkař řídí firmu, premiantka mu dělá sekretářku" nejsou výjimečné.

Sledujte nové trendy na trhu práce. Úspěšní lidé dnes často nemají tradiční vzdělání, ale disponují specifickými dovednostmi a otevřeným přístupem k životu. Ať už jde o absolventa vysoké školy, který se rozhodl otevřít pekárnu, nebo o designéra se středním odborným vzděláním, nebo mistra-kuchaře s výučním listem – úspěch není podmíněn titulem, ale nasazením, vztahem ke své práci a určitým způsobem myšlení. Studium má smysl, ale důležité je vědět, jak ho využít pro reálný start do života.
Často si myslíme, že výsledkem volby by mělo být povolání nebo alespoň obor a samozřejmě samotné vybrané školy. Tak tomu ale ve skutečnosti není. Důležité není jen to, CO si dospívající vybere, ale JAK k této volbě dospěje. A právě to ovlivní jeho spokojenost a schopnost najít si dobrou práci.
3. Očekávání rodičů může být svazující

Někdy si rodiče, aniž by si to uvědomovali, projektují své vlastní nenaplněné sny do budoucnosti svého dítěte. Nejde jen o zřejmá prohlášení typu "Bude právník jako já!" nebo "Zemědělství nepřichází v úvahu." Existují i nenápadnější způsoby, jak ovlivňujeme volby svých dětí, když automaticky posuzujeme, zda jim sedí nebo nesedí nějaké povolání, anebo zda na to mají dobré známky. Snažíme se vyvarovat chyb, které jsme udělali my v jejich věku, odrazujeme od nebo naopak prosazujeme svoje povolání apod.

Ano, máme své zkušenosti a máme názor na spoustu věcí. Ano, dokážeme se rozhodnout rychle. A v období dospívání náš kritický postoj a jasně stanovené hranice v řadě situací skutečně mohou ochránit teenagera od spousty problémů a nebezpečných situací.

A tady mne napadá ještě jeden běžný omyl. Často si myslíme, že výsledkem volby by mělo být povolání nebo alespoň obor a samozřejmě samotné vybrané školy. Tak tomu ale ve skutečnosti není. Důležité není jen to, CO si dospívající vybere, ale JAK k této volbě dospěje. A právě to ovlivní jeho spokojenost a schopnost najít si dobrou práci.

Výběr střední školy ale není nevratný krok. Je to spíše náčrt, první tahy štětcem na plátně jejich budoucnosti. Nechme jim prostor k experimentování, nasměrujme je, ale dopřejme dětem možnost vlastního názoru a schopnost utvářet jejich vlastní cestu. Ve skutečnosti jsou mnohem zralejší učinit svoje první profesní rozhodnutí, než jsme byli my v jejich věku.
Hledáte cestu, jak podpořit svoje dítě v jeho první důležité volbě?
Tyto publikace a kurz Vám s tím zaručeně pomohou
E-book (pdf, 43 str.) Vám pomůže podívat se na výběr střední školy očima dítěte a uvidět, v čem se přístup dětí liší od přístupu dospělých. Dokážete více porozumět svému dítěti a díky připraveným otázkám začít se s ním/ní bavit o výběru střední. Najdete v něm informace o novinkách v přijímacím řízení pro rok 2024, odkaz na katalog středních škol a radu, jak se v něm orientovat, důležité termíny přijímačkového roku a doporučení k návštěvám veletrhů.
Interaktivní pracovní sešit-trénink pro žáky 8. a 9. tříd základních škol (76 str., pdf). Krok za krokem provede teenagera procesem sebepoznání, pomůže pojmenovat talenty a silné stránky nejen v rámci školních předmětů, naučí vybírat povolání ve světě, který se neustále mění.
Pomohl už více než 3000 žákům. Sešit využívají ve výuce téměř 500 základních škol.

Online kurz pro žáky 8. - 9. tříd základních škol a víceletých gymnázií. K výběru střední školy se můžete připravovat postupně a s předstihem. Díky kurzu se Váš teenager naučí rozumět sobě, dokáže se zorientovat ve velké nabídce oborů a škol, stanovit si kritéria výběru a nahlédne do své dospělé budoucnosti nejen z profesního úhlu pohledu. Kurz podpoří jeho nebo její sebevědomí a sebedůvěru, naučí stanovovat si profesní cíle a podpoří vnitřní motivaci.