A právě tady jsou
projektivní metodiky — a zejména metaforické karty — mimořádně užitečné. Nevyžadují okamžitou logickou odpověď. Přes asociace pomáhají pojmenovat typ činností, pracovní prostředí, tempo nebo způsob práce, který je pro žáka či klienta zajímavý, a také to, co mu naopak nesedí.
U teenagerů je velkou výhodou i to, že karty umožňují pracovat v hravém, ale zároveň účelném kontextu — jako v „seriózní hře“, která je pro období dospívání přirozeným způsobem učení a rozhodování. Simulace, ve které žák něco skutečně volí, mění, porovnává nebo obhajuje, otevírá témata, která by v běžném rozhovoru zůstala stranou.
Právě toto všechno spojují
karty Království povolání, které jsem vytvořila na základě zkušeností z projektových dnů ve školách i z individuální práce s teenagery i dospělými. V tomto článku chci ukázat jeden z praktických způsobů, jak karty můžete využít v individuálním poradenství.
Níže uvádím
příklad postupu, který je inspirován aktivitou „10 životů“ Barbary Sher (počet "životů" se může lišit). Můžete ho vyzkoušet pro sebe na příkladu těchto 8 náhodných karet.