Jak motivovat teenagery k rozhovorům o budoucnosti. Systémový přístup v kariérovém poradenství a vzdělávání

  • online webinář pro kariérové, výchovné poradce, třídní učitele, vedení základních škol
  • 4 vyučovacích hodin, webinář je rozdělen na 2 části
  • lektorka: Ing. Kateřina Málková
  • akreditace vzdělávací instituce: DVPP MSMT-21420/2021-5
  • osvědčení o absolvování, dostup k záznamům na dobu 6 měsíců
1900
Aktuální termíny:
webinář je možné hradit ze šablon OP JAK
Podmínky registrace a storno. Vaše místo na webináři je garantováno po odeslání objednávky a úhradě poplatku. Svoji účast můžete zrušit nejpozději 14 dní před datem konání webináře bez storno poplatku.
Současní školní kariéroví poradci pracují v podmínkách, které dříve neexistovaly: potýkají se s přetížením, rostoucí úzkostí dospívajících, tlakem na „správnou volbu“ ze strany rodičů a okolí, rychlými změnami na trhu práce i s měnícími se představami o tom, co znamená být úspěšný. A k tomu všemu mají často velmi málo času.

Na webináři vám nabídnu praktický a psychologicky podložený rámec, který můžete jako poradci využít při individuální práci se žáky i při práci ve třídě.

Obsah webináře:
  • Proč tradiční přístupy ke kariérovému poradenství a kritéria profesní úspěšnosti v současných reáliích trhu práce už nefungují.
  • Proč cílem kariérového poradenství a vzdělávání není „vybrat povolání“ a co je jeho skutečným smyslem. Přístup job crafting ("vytvaruj si svoji profesi").
  • V čem spočívají specifika kariérové volby v období dospívání a proč na dospívající nelze uplatňovat metody určené pro dospělé.
  • Co se děje v hlavě dospívajícího a proč tak často odpovídá „nevím“. Proč není nutné s odpovědí „nevím“ bojovat. Co by měl poradce vědět o neurofyziologii mozku v období dospívání.
  • Odkud se bere odpor, pasivita a vyhýbání se rozhovorům o budoucnosti. Aktivita pro žáky "Dopis z budoucnosti".
  • Jak může poradce přejít od role experta k roli partnera a navigátora — a získat tím větší důvěru.
  • Jaké otázky pokládat dospívajícím místo nefunkčních „Čím chceš být?“ nebo „Co je pro tebe v práci důležité?“.
  • Jak motivovat teenagery k volbě povolání i k samotnému poradenství.
  • Jak najít vstupní bod — osobní zájem, problém nebo otázku, která může rozhovor o budoucnosti přirozeně otevřít (ukázka 15minutové aktivity ve třídě).
  • Jak se neupínat na výběr konkrétního povolání a jak u dospívajících rozvíjet flexibilitu, kreativní myšlení a schopnost přizpůsobit se změnám profesí, odvětví i vlastní budoucnosti. (Příklad zajímavého cvičení, které společně vyzkoušíme.)
  • Jak správně pracovat s tradičními diagnostickými nástroji, například testy, a proč více nástrojů neznamená lepší výsledek. Jak si stanovit cíle testů a jak je s žáky reflektovat.
  • Proč mohou veletrhy škol spíše škodit než pomáhat. Kdy je plánovat a jak vést následnou reflexi.
  • Důsledky nesprávné volby v období dospívání a proč je důležité, aby je kariérový poradce znal.
  • Jak poznat, že je profesní směr zvolen správně (checklist pro poradce).
  • Co si rodiče skutečně myslí o volbě svých dětí, jak je motivovat ke spolupráci, o čem s nimi mluvit a jak jim pomoci podporovat dítě, aniž by zvyšovali tlak.
  • Schéma individuální práce s dospívajícím na příkladu mé praxe. Příklady úkolů a vedení rozhovoru z individuální práce.
  • Skupinové kariérové poradenství (vzdělávání). Jak nabízet zajímavé a užitečné aktivity. Uvedu příklady, aby aktivity nebyly jen zábavou, ale skutečně rozvíjely schopnost rozhodování a reflexe.
  • Jak lze uchopit kariérové poradenství a vzdělávání ve škole prakticky a systémově i v podmínkách omezených možností. Princip co-careering. Závěrečná reflexe a sdílení zkušeností.
Od roku 2017 vedu semináře a webináře pro pedagogy a školní kariérové poradce. Předávám praktické nástrojem zkušenosti a metody, které mám ověřené v reálné práci s teenagery. Spolupracovala jsem s organizacemi jako NPI, CCV Pardubice, Středisko služeb školám (dnes VÍM Brno) nebo Jihočeská hospodářská komora aj. Moje semináře a školení probíhaly ve školách i regionálních institucích. Již několik let realizuji vzdělávací semináře pro kariérové poradce v rámci vlastního projektu Smartee.

Ve své praxi propojuji systémové znalosti kariérových teorií, zkušenosti s individuální a skupinovou prací s teenagery s reálné zkušenostmi z firemního prostředí, kde jsem téměř 19 let působila jako jednatelka a ředitelka dvou společností. Byla jsem zaměstnavatelkou, mentorkou začínajících podnikatelů, zajišťovala praxe pro studenty vysokých škol a sama prošla třemi zásadními kariérními tranzicemi.
V rámci svých webinářích sdílím přístupy, které se snadno uplatní v každodenní praxi kariérových poradců. Jsou založené na živých zkušenostech z individuálního i skupinového poradenství.

Ing. Kateřina Málková
autorka projektu Smartee
kariérové poradenství a vzdělávání mládeže
od roku 2016
lektorka, metodik, poradce

O mně